Facebook 3.0

B2B? B2C? What about C2C?

middelvinger
Fuck de commercie!

Lieve Mark,
Goede vakantie/zomer gehad? Weer volop inspiratie om Facebook naar de volwassenheidsfase te loodsen? Ik zou zo graag eens een kop koffie met je willen drinken. Een kijkje nemen in je hoofd. Zit volgens mij vol met spaghetti. Wat willen de gebruikers? Wat willen de bedrijven? Welke content? Frequentie? Wanneer slaat tolerantie om in irritatie? Hoe hou ik de balans in tevredenheid tussen consumenten en bedrijven? Ik bewonder je zeer voor je ondernemingsdrang en innovatief vermogen, maar zie ook dat je worstelt met je focus. Ik wil je daar graag bij helpen.

spaghettihoofd

Facebookloos
Dit jaar ben ik een maand lang Facebookloos geweest. Voor een heavy user best heavy! Een zondagavond 22.00 uur, ik plaats onderstaande post op mijn timeline. En vervolgens ga ik slapen. Dom. Want ’s ochtends was ik toch benieuwd naar de reacties, die ik dus niet mocht lezen. Vier volle dagen voelde ik me raar, beetje onrustig en vooral geïrriteerd als er iemand wel zat te Facebooken (is dat nu officieel een werkwoord?) en dat vervolgens becommentarieerde. Dat behoor ík te doen! Enfin, in de weken die volgden ontstond er een nieuwe versie van Facebook in mijn hoofd die ik graag met je wil delen. (Leuke reacties trouwens gekregen: ”Ik heb je echt gemist op Facebook, het was zó saai”;)

facebookpost

Oorspronkelijk doel
Jij weet beter dan ik dat de oorsprong  van Facebook is in contact komen en blijven met vrienden, familie en kennissen. Een sociaal platform dus. Nu, ruim 9 jaar later, zijn er duidelijk commerciële doelen. En dat is niet erg, begrijp me goed, ik ben verre van vies van commercie. Maar je moet de mensen niet voor de gek houden. Niet eerst foppen met het gegeven dat je info alleen voor de door jou aangegeven mensen beschikbaar is. Dat is dan ook wel even zo geweest maar ik krijg hierbij sterk het kinderlokkergevoel. En nu moet het sociale aspect plaats maken voor de commerciële like, share & win-acties. Wat ook niet erg is, maar de balans slaat door. Ik heb het vermoeden dat je je Why kwijt bent Mark. Ik vertelde het al in mijn vorige blog ‘Community Management = Seks’ dat alles draait om oprechtheid, je Why, waarom je de dingen doet die je doet. De commercie vertroebelt de geloofwaardigheid van Facebook en irritatie treedt op.

blog sex

Gebruikers
Laten we wel wezen, de rek is eruit. Was de stijging van je gebruikers (in NL) van 2011 naar 2012 nog 45%, van 2012 naar 2013 was dat nog maar 3%. Is Facebook in de volwassenheidsfase beland? Het lijkt alsof de jeugd massaal afhaakt omdat de ouderen/ouders volgen. Of lopen ze juist weg door te weinig attractieve posts? Want andere doelgroep, andere content. Dat heb je goed begrepen. Diegene met de portemonnee wordt van alles aangesmeerd, ik bedoel aangeboden. Maar ga eens een stapje terug.

cijfers

 

(Bron: HRlog.nl)

Van push naar pull
Hoe mooi zou het zijn als je je originele drive, mensen met elkaar verbinden, kracht bijzet door mensen elkaar te laten helpen? En dan niet met speciale acties en aanbiedingen! Nee, met gesloten beurzen. Een soort leen- en dienst-marktplaats inclusief ervaringen. Dus naast het sociale verbindelement, wat de hoofdtoon moet blijven voeren, gaan we elkaar het leven makkelijker en aangenamer maken. Denk bij lenen aan: ik heb een hoge drukspuit, jij (bij mij in de straat) een bladzuiger? Ik heb een grote partytent, jij een bestelbus….waarom allemáál die dure dingen aanschaffen. Denk bij diensten aan: ik help jou met het opzetten van een goede site, jij helpt mij bij de belastingen/financiën/administratie. Jij (bent creatief-gehandicapt en) hebt graag hulp  bij het huis in kerstsfeer brengen, ik krijg van jou een knipbeurt of pedicure. Jij plakt mijn fietsenband, ik naai jouw gat in je favoriete jeans, get the picture? Hoeveel geld zou ons dat schelen en hoe gezellig zou dat ook kunnen zijn?! Nogmaals, ik zeg niet dat dit de boventoon moet voeren, maar ik denk echt dat het een zeer leuke extra waardecreatie kan zijn. En nu ik er zo over nadenk, ik ga gewoon zelf een community page hier in de buurt daarvoor starten. Iedereen bekend met Society 3.0?

ruilen

Het verdienmodel
De schoorsteen moet roken. Ik tel snel een €2.000 aan diensten (tel ik producten niet mee) die ik jaarlijks afneem (fietsenmaker,   schoonheidsspecialist etc). En ik ben niet de zuinigste maar ook zeker niet de royaalste. Diensten die ik ook in natura zou kunnen betalen (en dan op een nette manier natuurlijk;).  Ik richt mij op het verdienmodel van de ruim 1 miljard gebruikers (consumenten), want met alle respect, jij vindt wel een weg Mark. Ik blink niet uit in rekenen maar 1 miljard x …. zullen we er € 1.000 van maken? = € 1.000 miljard = € 1 biljoen! Oh man oh man, wat is dat veel geld! En dit is dus wat je bespaart. Wat levert het ook nog wat op? Jazeker! De buurman die bij mij de belastingen goed invult, prijs ik aan wanneer iemand op een verjaardag zijn beklag doet over ‘leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’. En waar je vervolgens wel een commercieel tarief voor kunt rekenen. En om terug te komen op die ervaringen (peers), die worden natuurlijk niet alleen gedeeld op verjaardagen maar veel belangrijker/effectiever/meetbaarder ook online.

geldboom

Conclusie
Mijn conclusie is dat wij elkaar uit de strop kunnen trekken Mark. Facebook 3.0 maakt het leven beter, daar ben ik echt van overtuigd. Wat we nodig hebben zijn rebellen, mensen die anders durven denken en vooral ook doen. Zowel bedrijven als consumenten. Niet schapen die achter de rest aan waggelen. Daarover heb ik laatst een zeer inspirerende presentatie van Tony Bosma bijgewoond. Enfin, ik weet dat je het druk hebt, doe Priscilla de groetjes en vergeet vooral niet je Why?!

wereld30

Reacties zijn oprecht zeer welkom!

Ps: Ik ben bezig met het uitwerken van een game/app die prachtig aansluit bij de 3.0-gedachte met als doel het verrijken van ons sociaal jeugdkapitaal. En wat doe jij?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s