Community Management = Seks!

Een prikkelende uitleg voor alle Marsbewoners.

blog sex

In mijn vorige blog schreef ik het al: hoe leg je uit wat Community Management is aan iemand die niet uit de marketingwereld komt. Aan mijn man bijvoorbeeld. Mijn vreselijk lieve, woest aantrekkelijke en o zo kritische man. Niet zelden kom ik wild enthousiast thuis van een Kittyhawk-dagje met collega community managers , een Beeckestijn-clinic of Social Media Club-event. En niet zelden wordt die vibe me in no time ontnomen met een opmerking als, ‘tssss, dat moderne online geneuzel met die Engelse termen, het kost alleen maar geld, levert niks op!’.

Het voorspel
Vervolgens stampvoet ik naar boven en neem quasi nonchalant een pose aan alsof ik diep in slaap ben. En ik wacht, en ik wacht. En tijdens dit wachten slaat mijn boosheid om in een briljant idee: Community Management is net als seks en zo ga ik het hem uitleggen ook. Zodra hij in bed komt begin ik zijn meest gevoelige plekjes (innovators) te liefkozen. Ik streel zijn lies, zijn borst, ik kus zijn hals. Ik geef de conversation starters heel veel aandacht, ik nurture en pamper de touchpoints.

Why?
Even de bewijsdrang van de meerwaarde van Community Management aan de zijde geschoven… normaliter is de reden dat ik met hem vrij dat ik echt oprecht van hem hou en hem gelukkig wil maken (en zelf vind ik het ook niet erg onplezierig). De reden moet betrouwbaar zijn. Alleen dan voelt het goed en boek je succes. Hij (de consument) heeft het zo in de gaten als ik het niet meen en als er alleen maar eigenbelang achter zit. Zoals Zalando probeert te overtuigen bijvoorbeeld; ik hoor schreeuwen en omzet en winst (guerilla). Hebben zij het beste met mij voor? De ‘why’ is essentieel! Simon Sinek verwoordt dat prachtig met De Golden Circle. Ken je zijn verhaal nog niet? Echt even kijken! Het legt de basis van 3.0.
blog golden circle 

Slowbranding versus een quickie
Waarom de ‘why’ zo belangrijk is, zie je aan het verschil tussen een snelle, betekenisloze wip met een (bijna) vreemde op een café-wc en een langzaam opgebouwde, intens gepassioneerde vrijpartij met je lief. Je wordt wellicht in beide gevallen bevredigd, maar welke geeft je langer een fijner gevoel? En dan bedoel ik in je hartJ. Bij wie ga je terug en wil je nog eens en nog eens? Het verschil tussen lust en liefde is duurzaamheid. Mag ik het vergelijken met het verschil tussen 1.0 en 3.0?   

Timing en behoefte
Ook het tweerichtingsbehoefteverkeer (leuk woord voor Ruzzle!) is van belang. Anders zou je ook een hitsige payable dame kunnen bellen voor je gewenste eindresultaat. Maar hoe zou je het vinden als die dame joú belt in het spitsuur onder het koken met twee zeurende kinderen die aan je broek trekken? Ben je dan net zo ontvankelijk? Nee, de behoefte moet wederzijds zijn en ik neem aan dat ik niet verder hoef uit te leggen dat timing een belangrijke factor is. 

Het resultaat
Terug naar mijn vrijpartij. De gevoelige plekjes zijn inmiddels opgewarmd en nu ga ik me focussen op de rest van het lichaam. Daar hoef ik eigenlijk weinig voor te doen, het werkt bijna organisch. Het tippingpoint is bereikt en de reeds opgewarmde plekjes vertellen het zelf aan de rest van het lichaam (storytelling). De early adopters vertellen het de early majority enzovoorts. Nu is het tijd om  mijn status quo uit te dagen. Ik ga uit mijn comfortzone en doe iets totaal onverwachts (wat ik niet vertel) en het wordt gewaardeerd.  Voordat ik het weet trilt zijn hele lijf (buzz). En als alles tintelt en goed voelt komt het gewenste resultaat (de conversie) vanzelf.

blog resultaatresultaat

Naspel
En dan is er (even) dat euforische gevoel dat je plan is gelukt. Dat gevoel ebt weg en je kan lekker achterover gaan leunen, want je wilt (als marketeer) geen resultaat blijven houden. Of wel? Tuurlijk wel! Het is één grote golfbeweging en je gaat weer aan de slag met je innovators. Het proces begint weer van voor of aan.
naspel

Sinds deze vrijpartij is mijn man helemaal om en begrijpt hij mijn energie die ik krijg van mijn vakgebied. Waarom ik deze ervaring deel? Er loopt wellicht nog wel iemand zoals ik rond met dezelfde problematiek. Hopelijk geeft dit je inspiratie.

Conclusie

  • Je bent succesvol als je oprecht het beste met je klant voor hebt!
  • Duurzame relaties moet je bouwen, neem de tijd, ontdek de behoeftes.
  • Challenge je status quo, en je excelleert.
  • Stop nooit met aandacht geven als je resultaat wilt blijven halen.

Seks sells, vandaar de blogtitel. Het dekt echter niet de lading:
Community Management = Making Love!
En is een baby niet dé ultieme cocreatie?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s